onsdag, januari 14, 2009

Bullar med Gojibär


Jag testade bake off brödet ur senaste AoM med lite förändringar. Bla tog jag bort bake- off momentet och gräddade bullarna på en gång ( eller efter en andra jäsning )och de finns nu i min frys färdiga att tinas i tex mikron.
Jag köpte gojibär för ett bra tag sen och har lite svårt för att komma på vad jag skall använda dem till och ärligt talat tror jag att jag får i mig både antioxidanter, kalcium och C-vitamin utan dem! De tillför enligt min åsikt inget smakmässigt, däremot är det väldigt gott med hasselnötter i brödet och att man tärnar aprikoserna.
Jag bytte ut dinkelsikten mot rågsikt och drog ner på jästen och skippade fröna på bullarna, nötterna i ger trevligt tuggmotstånd som de är.

Rågsiktsbullar med aprikoser och hasselnötter ( och gojibär) 12 st

50 g hasselnötter
50 g torkade aprikoser
25 g jäst
3 dl vatten
2 msk olja
(0,5 dl gojibär )
1 tsk salt
8 dl rågsikt

Rosta hasselnötterna, gnugga av skalet och hacka dem grövt, tärna aprikoserna.
Gör degen på vanligt sätt med 37 gradigt vatten och knåda den några minuter i maskinen. Låt jäsa ca 30 minuter och baka sen ut 12 bullar som får jäsa ytterligare 30 minuter för att sedan gräddas i 250 grader ca 12 minuter.

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej.

Gojibären fungerar bra att ha i havregrynsgröt.

12:28 em  
Blogger Karin said...

Det går säkert att ha dem i en massa saker, men det skulle vara intressant att veta vad som krävs för att de verkligen skall komma till sin rätt.
Lyfter de gröten till höjder som inte en klick sylt eller äppelmos skulle gjort?
Själv fixar jag inte konsistensen på gröt...

10:47 fm  
Anonymous Anonym said...

Intressant recept!

Det nyttiga med just gojibär kanske iofs går till spillo eftersom många näringsämnen (som C-vitamin) förstörs vid upphettning, men ändå en kul ide!

2:37 em  
Blogger star4ever said...

hur får du brödet gult+
har du i saffran lr liknande
och är d hela recepet du visar här

mvh

sara

10:24 em  
Blogger star4ever said...

du får gärna maila mig receptet

sara.degermark@gmail.com

på gojibrödet alltså

mvh

sara

10:25 em  
Blogger Karin said...

Hej Sara!

Det är hela receptet. det kan kanske vara så att bären färgar av sig till degen...

12:46 em  

Skicka en kommentar

<< Home