måndag, januari 05, 2009

Gratinerad löksoppa


Jag har minnen av att jag för många år sen gjorde den här löksoppan som kommer från "Det goda franska köket" av bla Julia Child. I mitt minne skulle den flamberas med hjälp av konjak så sist jag var i Paris köpte jag en liten flaska och det var över ett halvår sedan. De sista veckorna har lökhögen i mitt köksfönster växt så det började bli dax att göra något åt saken. Flambering var dock inte inblandat. Jag gjorde lite ändringar i receptet, tillsatte timjan, smakade av med lite vinäger då löken har en förmåga att bli lite väl söt i smaken av allt fräsande, nästa gång kan jag tänka mig att ha i lite vitlök också.

Löksoppa 6 portioner à 3 dl

750 g tunt skivad gul lök, ca 1,2 liter
50 g smör
1 tsk salt
1 krm socker
3/4 dl vetemjöl
1,5 buljong ( höns+grönsak)
1 dl torr vermouth
några varv med pepparkvarnen
1 tsk timjan
0,5 msk vit balsamvinäger
3 msk konjak

Jag gjorde soppan i en stor teflonstekpanna med höga kanter.
Låt löken sakta puttra i smöret under lock i 15 minuter, rör nån gång.
Tillsätt salt och socker och bryn löken sakta på medelvärme, detta skulle enligr kokboken ta 30- 40 minuter, men gick betydligt fortare för mig.
Strö över mjölet och rör om, späd med bukjongen som gärna får vara varm, tillsätt vermouth, timjan och veva ett par varv med svartpepparn. Låt detta sjuda under lock tills det är klart, skall enligt kokboken ta ytterligare 30- 40 minuter men tog betydligt kortare tid för mig, kanske 15 minuter.
Tillsätt konjaken och smaka av med vinägern och ev. mer salt

Nu kan man om man vill gratinera soppan, vilket jag ville.
jag tog till en portion 2 skivor Rasker som jag rostade, kantskar och skar i tärningar. sen strödde jag lite riven ost ( greve + parmesan ) över och satte in i ugnen med bara över värme på 250 grader. När osten smält och det fått lite färg var det dags att äta.