måndag, januari 26, 2009

Seamfröpanerad fisk med dhal

Det finns en bild denna gårdagens middag men det är svårt att se vad som är på den så det blir delete.
Dhal är indiska linser och både Cathrine Schück och jag tycker att det är jättegott ihop. Nu serverar hon i och för sig en liten annan variant till sin fisk i hennes "Vintermat" som tillsammans med bla "Sommarmat" är två av de kokböcker som jag regelbundet återkommer till.
Linsröran äter jag första gången på detta vis, sen äter jag den med bröd, med kokta ägg eller till i princip vad som helst...

Dhal

1 hackad lök
1 msk neutral olja, ej oliv
2 vitlöksklyftor, rivna eller pressade
1 liten bit färsk ingefära, riven eller finhackad
1 tsk curry
1 tsk spiskummin
0,5 tsk gurkmeja
2 dl röda linser
4 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
ev salt och peppar

Fräs löken i oljan på svag värme tills den mjuknar. Tillsätt kryddorna inklusive vitlök och ingefära tillsammans med linserna och fräs lite till.
Tillsätt vatten och buljongtärning och låt det koka klart dvs. mjukt på svag värme. Det tar ca 20 minuter.

Fisken, jag använde Pangasius, vändes i ägg med lite salt och sen i lika delar sesamfrö och ströbröd och stekes sen i smör/olja gyllenbrun och frasig i sista minuten.