fredag, januari 16, 2009

Choklad- chili- zucchini muffins


Jag har fortfarande kvar muffins från satsen med turkisk peppar och cedroolja men kände att jag behövde något nytt att stoppa i frysen. Jag lever i ständig konflikt att tömma det jag har i frysen contra att alltid ha en välfylld frys. Som tur är har jag bara ett halvskåp...
Chili är alltid lite vanskligt att ange mängd av då jag tycker den varierar väldigt i styrka, kan kanske ersättas av chiliolja, harissa eller flakes. Smaka på den, är den väldigt stark så ta hälften eller se det som en utmaning att äta dem...Det kanske är bäst att provsmaka innan om man tänkt bjuda på dem.
Jag hade riktigt stora muffinsformar köpta/hamstrade när Verner och Verner lade ner...Jag saknar den affären!!!

Choklad, chili och zucchinimuffins 9 stooora

2,5 dl vete special
0,5 dl kakao
1,5 dl socker
0,5 tsk salt
1 msk bakpulver
1 rågad dl valnötter, grovt hackade
100 g mörk choklad, också grovt hackad
1 röd spansk pepparfrukt, finhackad utan frön och väggar
150 g squash, grovt riven
3 ägg
2 dl neutral olja tex solros eller raps

Blanda de torra ingredienserna och tillsätt nötter, choklad, chili och zucchinin, blanda om och tillsätt äggen och oljan.
Rör och fördela i muffinsformarna.
Grädda 200 grader ca 25 minuter