lördag, januari 03, 2009

Gazpacho

Det var segt med körningar igår och istället satt jag och tittade på "På spåret" och blev full i skratt när en av frågorna handlade om vad Gazpacho hette. Mitt första möte med denna soppa var för en halv miljon år sen när jag tror det var TV 3 startade och man skulle ha nån form av kändismatlagningsprogram och då lagar Robert Aschberg just gazpacho. Han fick mig att plocka fram foodprocessorn och experimentera fram följande recept eller vad man skall kalla det kombination av grönsaker. Jag gillade hela hans attityd till matlagningen, något som hans medtävlare borde ta efter för så länge hon håller på med sina prettorecentioner av klassisk musik kommer jag aldrig att lyssna

Gazpacho, kanske till 4 personer

1 gul lök
1 röd paprika
0,5 gurka
1 burk tomater
5 lätt rostade kantskurna franskskivor
buljong att späda med
salt peppar
vinäger, en god sort

Dela lök, paprika och gurka i bitar och mixa sen alla grönsakerna. späd med buljong, smaka av med salt och peppar och vinäger.
Detta är så gott på sommaren när det är varmt ute. Man kan gärna servera tärningar av grönsaker och krutonger bredvid, jag har även fått hackat ägg på en restaurang i Sevilla en gång.