lördag, januari 03, 2009

Inte mammas köttbullar


Jag köpte Expressen härom dagen och även den lilla boken om mat från mellanöstern, mycket som verkar gott och mycket lamm. Dessa köttbullar föll mig i smaken, men ärligt talat så kan man utesluta linserna, jag använde mig av röda, det kanske blir annorlunda med gröna eller svarta...Dessutom tog jag nötfärs och lade till ett ägg i smeten.
Så här gjorde jag:

Lins och nötfärsbullar 4 portioner

2 dl kokta kalla röda linser, 1 dl okokta
400 g nötfärs
1 tsk mald kardemumma
1 tsk mald kanel
1 krm chilipulver eller annat som hottar upp
några tag med svartpepparkvarnen
1 tsk salt
2 vitlöksklyftor, rivna
0,5 pressad citron
1 msk torkad mynta
1 ägg

olja till stekning

Blanda ihop alltsammans och forma små bullar som plattas till något och som steks i olja.

Eftersom jag kokte 2 dl linser gjorde jag en linssallad ungefär som en tabboule fast med linser istället för vete. Det är inte taboulle men däremot en god linssallad!