lördag, januari 03, 2009

Rödbetssoppa


För många år sen när jag bodde i Västerås hade jag en kolonilott där vi producerade enorma mängder av bla hallon och rödbetor ( och annat också!) Eftersom moderna lägenheter inte är utrustade för att förvara förrådsknölar fick det bli frys och kyl. Jag lade in rödbetor som var otroligt goda och så åt vi rödbetssoppa...
Jag kom på den i mitt tycke smarta idén att frysa in fräset i påsar och sen koka soppan klar när vi skulle äta den och så gör jag än idag. Jag har därför aldrig i den där lilla sista rödbetan som man skall riva i strax före serveringen för färgens skull och jag äter aldrig soppan med gräddfil.
Recept med halv lökmängd från VKB

Rysk rödbetssoppa 6 portioner
500 g råa rödbetor
1 gul lök
1-2 morötter
250 g vitkål
smör till fräsning
1,5 liter buljong på tärning
lite svartpeppar
1 lagerblad
1-2 msk vinäger
ev salt

Rödbetor, morötter och lök skalas. Riv rödbetor och morot grovt och skär löken i tunna halvmåne strimlor, strimla vitkålen.
Fräs alltsammans i smöret och tillsätt sedan buljong och kryddor dock ej vinägern. Låt soppan puttra på svag värme ca 20 minuter. Smaka av den med salt och vinäger.
Jag brukar blanda höns och grönsaksbuljong, men har man riktig köttbuljong blir det extremt gott!

För övrigt har jag utropat 2009 till soppans år i mitt kök och imorgon skall jag förutom att blogga om den löksoppa jag åt idag gå bort och äta fisksoppa.
Vi startar hårt och sen ökar vi!