söndag, maj 11, 2008

Katrinetorps gård

Katrinetorp gård tillhör Malmö stad och ligger granngårds med Svågertorp och har tillhört stan sen 1937 men det är först på senare år som det har utvecklats till vad det är idag, först var gården utarrenderad men idag är det ett rekreationsområde för alla. Man har föreläsningar, ordnar utställningar, konserter mm. I år är det ett slags Kina tema ( surprice!!). Man kan gå med i Katrinetorps vänner och då får man om man vill hjälpa till vid evenemang, pula i trädgården. Det finns en affär och en restaurang som jag återkommer till nedanHär är framsidan av huset och bakidan nedanför

Det finns två anlagda trädgårdar nedan renässensparken och bilden under den engelska parken
Och bakom ligger det som jag tycker är mest fantastiskt; Köksträdgården. Jag bara säger det att en sån här trädgård vill jag ha!!Det är barkflisgångar och hela härligheten är omgärdat av blomsterrabatter med tulpaner.KronärtskockaSparris, dessutom fanns det hallon, vinbär, jordgubbar, örter, potatis och en massa andra saker som var nysått, allting mycket vackert geometriskt. Man har skördemarknad den 7/9.Jag hittade tom ett par påfåglar när jag gick omkring därBakom påfågelsväggen ligger en restaurang/ café Vilken härlig uteservering! Kakdisken gick inte av för hackor heller, men jag bestämde mig för att äta mat istället
och tog lammkorv med coleslaw. Korv är egentligen inte min grej men i den här omgivningen och efter den här fantastiska helgen så var det en njutning. Det intressanta med maten var egentligen coleslawen som var gjord på rostade morötter och större bitar av vitkål och med chilisting i
Vatten och bröd till.
Kleins mat heter företaget som driver restaurang och kafé, har öppet 11.30 -
17 under maj till augusti
Man tar buss 33 till Axel Danielssons väg, går av vid hållplats Almvik och sen är det en liten promenad som enligt broschyren skall ta 5- 10 minuter. Du kommer att bli rikt belönad om du gör det.
Det här är ett ställe som man lätt kan fördriva en hel dag på. Massor av parkbänkar och den engelska parken är skuggig och fin. Ibland ordnas det guidade turer av huset också

Etiketter: ,