fredag, maj 09, 2008

Clotilde´s edible adventures in Paris


Jag har fått boken och sitter nu och planerar var jag skall äta. Boken kostade 123 kronor och det måste anses som ett fynd. Till min förvåning var boken på hela 280 sidor och första hälften är restauranger indelade efter arrondissement. Hon beskriver restaurangerna på ett sätt som känns äkta, historia, meny, klädkod, prisklass etc får man reda på och lite tips om vad man kan förvänta sig just på det stället.
Sen följer kapitel om matmarknader, bagerier, konditorier, var man köper glass och choklad osv osv.
Insprängt i allt detta finns små rutor där hon förklarar olika franska företeelser, ger tips på pick nickplatser, små affärer som säljer produktion från kloster, hur man väljer den bästa tryffeln, var man kan gå på matlagningskurs mm mm Det finns även några recept i boken.
Jag har tittat i boken parallellt med min Parisguidebok och skulle önska att arrondissementen angavs för allting, det blir lite lättare att placera det då även om närmsta tunnelbanestation och närmsta korsande gata alltid finns angiven.
Här finns såväl små specialaffärer som stora supermarkets.
Vissa ställen känner man till dels från andra guideböcker och dels för att man har varit där.
Jag har redan bestämt mig för var jag skall äta frukost första morgonen och utan att ha haft boken med mig på resan än så skulle jag vilja rekommendera den till alla som tror att de någon gång kanske eventuellt kommer att besöka Paris.

Etiketter: ,