söndag, maj 04, 2008

Rabarbersaft

Ett glas ljummen saft på balkongen. Jag är inte så förtjust i läsk men ett glas saft har jag ingenting emot ibland. Härom veckan köpte jag en flaska ekologisk jordgubbssaft som var bra men då bestämde jag mig för att i år skulle jag koka lite saft och ställa ner i källaren ( jag har matkällare som hör till lägenheten ) för det blir lite trångt i skafferiet med sylt och marmelad burks lager.
Köpa saft är en märklig historia idag då safthyllorna till 90 % består av Fun Light i diverse smaksättningar!
När jag satte potatisen i lördags och sådde sockerärtor och borlottibönor plockade jag med mig lite rabarber hem och så dödade jag min första mördarsnigel.

Rabarbersaft
1 kg rabarber i bitar, behöver inte skalas
4 dl vatten

Koka upp och koka på svag värme tills rabarbern är mosig. Låt den rinna av, jag har en silställning men annars funkar det att lägga en handduk i en sil eller ett durkslag. Tänk på att handduken blir troligen inte sig lik igen!
När det runnit av tar man och mäter hur mycket saft man fått och så kokar man upp det igen med 6 dl socker/ l saft. Skumma och häll på flaskor, jag hade inga flaskor så jag körde glasburkar som jag satte fast locket på på en gång så de blir lite vakum i dem.
Receptet funkar till alla typer av frukt och bär, rabarber är gott att blanda med jordgubbar eller röda vinbär.

Etiketter: , ,

1 Comments:

Blogger annamaria said...

Det vattnas i min mun! Jisses så underbart gott det är!

8:38 em  

Skicka en kommentar

<< Home