söndag, maj 04, 2008

Sparrispaket med räkor

Sparris är en av mina favoritgrönsaker, men då talar vi om grön sparris så jag vet egentligen inte varför detta knippet med vit sparris hamnade i min kundvagn. Nu låg det där och dessutom hade jag fått senaste numret av Femina som har ett sparrisspecial. Jag föll för sparrispaketet med räkor. Det skall vara 2 passionsfrukter och 1 dl passionsfruktjuice. Det mest kreativa jag kunde komma fram till på min lokala ICA idag var passionsfruktläsk så jag beslöt att pressa en apelsin istället och det var ett bra val. Dessutom skulle man offra en äggula på att klistra ihop bakplåtspappret med, här valde jag två gem istället.
Så här såg det ut efter 25 minuter i ugnen, inte klart och eftersom det nu fanns en limpa i ugnen blev det 5 minuter i mikron. Klart!
Det var ingen osmak i det förutom att passionsfruktskärnorna var irriterande att bita i och sen fattade jag inte varför det skulle serveras med räkor.
Jag skall göra ett nytt försök med att passera passionsfrukten och göra det med morötter eller palsternackor istället, ta i vitlök, timjan och chili ( som stektes med räkorna) med och servera kyckling till, vilket jag tror är godare.

Har även hunnit med att äta grön sparris, kokt i saltat vatten. Jag använder mig av vad jag kallar Nigellatricket när jag tillagar grön sparris; Håller sparrisen i båda ändarna, strax under knoppen, böjer lätt mot varandra och så bryts det innan träigheten börjar. I sydsvenskan idag rekomenderades man att koka soppa på de träiga bitarna.

Etiketter: