torsdag, april 10, 2008

Grahamsbaguetter

Ikväll är det första kvällen på en vecka som jag inte bakar bröd!!! Baguetterna igår blev riktigt lyckade, de skall få vara sådana tills jag skaffat jäskorgar för jag har en idé om att mindre mjöl kan ge större hål. Skorpan blev bättre av att höja temperaturen i ugnen Så här gör jag för att få 2 baguetter:
alla likheter med Jan Hedhs recept har sin naturliga förklaring

Dag 1, morgon

5 g jäst ungefär 1/20 paket
1,5 dl kallt vatten
75 g grahamsmjöl
75 g vetemjöl special

Lös upp jästen i vattnet och rör ihop ingredienserna. Låt stå i kylen under tätslutande lock eller plast i ett dygn. Detta kallas poolish

Dag 2, morgon

10 g jäst, 1/10 paket
1,5 dl kallt vatten
300 g vetemjöl special
poolishen

Blanda ut jästen i vattnet och blanda med resten av ingredienserna. Knåda 13 minuter.

1,5 tsk salt

Tillsätt saltet och knåda ytterligare 7 minuter. Lägg tillbaks det i bunken med lock och låt jäsa till kvällen.

Dela degen i 2 delar, platta till delarna till rundlar, rulla ihop dem och låt dem vila i 15 minuter. Rulla ut baguetter, lika långa som plåten och låt dem jäsa i rumstemperatur ca 1,5 timme på mjölad handduk med vallar av handduken som stöd, vilket jag är tveksam till om det är nödvändigt, vallarna alltså! Handduk över.

Lägg försiktigt upp baguetterna på ett bakplåtspapper, jag använder händerna. Skåra dem med ett rakblad och dra pappret över till den heta plåten som fått bli uppvärmd i ugnen som står på 275 grader. Sätt in plåten i ugnen och spruta in vatten med en spruta. Efter 5 minuter sänk till 250 grader, lufta ugnen och grädda ytterligare 20 minuter. Låt de kallna på galler utan duk.

Nu skall jag baka surdegsbröd och testa levain och så är jag sugen på gotlandslimpa, jag har ett jättebra recept som jag inte bakat på åratal då det faktiskt kräver att man har maskin alt. ett väldigt tålamod och kraft för att orka knåda det.

Jag har också för avsikt att återuppta mitt sociala liv... och sätta potatis...

Etiketter: