lördag, mars 22, 2008

Le jour du macaron

I Franska Elle Mat som heter Elle A table kan jag läsa att 20 mars är macaronens dag. Ungefär lite som kanelbullens dag tänker jag och ser i mitt inre flaggor utanför patisserierna och att alla bär på små påsar med macaroner. Det står också att deltagande patisserier säljer macaroner för 1 euro. Jag börjar glatt med en violett- cassis macaron som förstärkning av mitt morgon café creme och croissant.
Waida ( skall vara två prickar över i:et ) som ligger på den stora gågatan, deltar inte i detta utan jag betalar 3,50 för den.
Macaroner är små eller stora mandelkakor som är lite sega, de kan vara fyllda eller så kan man bara äta kakan som den är.
Min plan var att äta fler macaroner den dagen men det är så mycket annat man vill testa att det funkar inte riktigt. Jag köper dock en bok om macaroner, det finns en del att välja på bla en låda med kokbok och ingredienser.
Det kommer att bakas macaroner här i framtiden. Det finns ingen hejd på kombinationer och färger, kakan är oftast färgad och sen kan den fyllas på olika sätt oftast med någon form av smörkräm
Trots ihärdigt letande hittar jag inget patisserie i Reims men bara att titta på sortimentet i dessa butiker är värt massor

Etiketter: , , ,