torsdag, mars 13, 2008

Havrescones med skrädmjöl

I en plan att återta min lägenhet har jag bakat scones. Jag är barnsligt förtjust i scones, men bakar dem alltid med lite grövre mjöl i så de får lite mer smak. Oftast blir det grahamsmjöl ( 2 dl ) eller havregryn ( 4 dl ) som jag byter ut mjölet i grundreceptet mot. Grundreceptet kommer från Rutiga kokboken
Idag tog jag 2 dl skrädmjöl, 2 dl havregryn och 4 dl vetemjöl. Smakar fint med plommonmarmeladen!

Scones 4 kakor

8- 9 dl vetemjöl ( variationer se ovan )
1,5 msk bakpulver
0,5 tsk salt
100 g smör
4 dl fil, yoghurt av något slag

Blanda samman de torra ingredienserna och finfördela smöret i blandningen. Rör ner valfri mjölk och kolla så att det blir en bra konsistens, skall vara fast men lite kladdig. Klicka ut i fyra klickar på en plåt och forma runda kakor direkt på plåten genom att trycka ut dem, strö lite havregryn över när du gör detta. Nagga med en gaffel och grädda 12 minuter enligt RKB lite längre i min ugn. Får svalna något innan det är dags att ha på smör och sylt. Gillar även EH varianten med Creamcheese och björnbärssylt.
Hmm måste nog ta och köpa lite frusna björnbär och koka sylt på...

Etiketter: