onsdag, mars 05, 2008

Katastroftårta

När den här bilden tas tror jag fortfarande att läget är under kontroll!
Min bror har fyllt år och vi skulle ha middag hemma hos våra föräldrar och Karin hade lovat att fixa en tårta. Fortfarande var läget under kontroll!
Jag hade tänkt att det skulle bli en sån där tjusig mousse tårta med en god botten som är gömd i. Ni förstår varför det ser ut som det gör på bilden. Tårtan skulle transporteras. Bra! Vi lägger den i en stor form och lägger ett papper i botten så är det bara att stjälpa upp den sen och dekorera med jordgubbar. Fortfarande var läget under kontroll!
Några timmar senare är läget inte det. När jag står i mina föräldrars kök och skall stjälpa upp den vill den inte, vi testar lite olika tricks som att göra hål på vakumet som troligen orsakar att den inte släpper. Tårtj--ln sitter som berg!!
Det hela slutar med att jag lyfter bottnen ( som är väldigt god ) och sedan slevar den lite för lösa moussen över och dekorerar med jordgubbarna ( hitflugna från Israel) Jordgubbarna flyter ner på kanterna, jag flyttar alla jordgubbarna ner på kanterna. Tårtan är ätbar, men inte det som jag tänkt mig!
Bottnen är i alla fall väldigt god och bra, kommer från en gammal kokbok som Milda har gett ut för länge sen som heter Mildas bästa recept, jag ser den ibland på blocket och i antikvariat. Köp den den är jättebra!
I boken används botten till Glace au Four

1 sats skall vara lagom till glace au four för 6 personer och gräddas i en liten hemgjord aluminiumfolieform som är 18 * 22 cm. Jag gjorde dubbel sats och gräddade den i en vanlig pajform

75 g milda ( använder ekologiskt smör)
2,5 dl havregryn
1 msk vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 ägg
1,25 dl strösocker

Smält fettet och tillsätt havregrynen,låt det svälla en stund och tillsätt sen övriga ingredienser.
Tryck ut smeten i formen och grädda i 175 grader ca 20 minuter

Jag har en känsla av att om man river lite mörk choklad över medans den fortfarande är varm och skär i bitar får man en väldigt god småkaka

Etiketter: ,