onsdag, mars 12, 2008

Plommonmarmelad eller sylt med kanel

Jag har skrivit om syltsocker innan och det är väl sällan jag blivit så förtjust i en genvägsprodukt som denna. Speciellt tycker jag om den som innehåller mindre socker. Jag gjorde jordgubbssylt i somras som var underbar vilket även min brorsdotter tyckte ( Nu är mina brorsbarn väldigt enkla att tillfredställa; allt är jättegott, chokladen är precis lagom varm och lagom söt osv.)

Min frys är ett ständigt återkommande "problem" för mig, ömsom skall jag rensa den och ömsom fylla den. Just nu är det rensning som gäller. I höstas fick jag en mängd plommon av en kollega som jag raskt stoppade in i frysen, prydligt rensade i 200 g påsar.
5 såna påsar ( tinade) 1 fpk syltsocker och 6 kanelstänger fick koka under omrörning i 2 minuter. Plockade upp kanelstängerna och fördelade dem i 6 glasburkar och fyllde sen med sylt. Locket på!
När plommonen hade tinat såg de fruktansvärt bruna och "mindre goda" ut men när de kokade fick de en vackrare ton.
Har du inte testat syltsocker tidigare, gör det!

Etiketter: