onsdag, december 26, 2007

Rödbetskaka med saffransglasyr

Det står 3 dl rivna rödbetor i receptet, jag finrev dem för hand och behövde 4 stycken. Jag kunde haft kakan inne lite längre i ugnen trots att jag hade den inne 20 minuter extra än de 45 som receptet säger men det kanske är min ugn...måste kolla temperaturen i den. När jag rör i smeten så kommer jag att tänka på brudgumstårtan i "Blommor av stål" men när den är bakad så är den inte så röd. Det är en mycket god kaka, jag vill inte påstå att jag känner någon signifikant skillnad mot en morotskaka. Glasyren är god och härligt gul och känns lite säsongsmässig. Rödbetskaka 1 springform

4 dl vetemjöl
3,5 dl socker
0,5 tsk salt
1 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
1 msk kanel
1 tsk riven muskot
1,5 dl rapsolja
3 ägg
3 dl rivna rödbetor
3 dl grovt hackade valnötter

glasyr:
1 påse saffran
200 g cream cheese
3 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker

Blanda samman de torra ingredienserna och rör i ägg och olja till en jämn smet, tillsätt rödbetor och valnötter och häll smeten i en smord och bröad form. Grädda 45 minuter i 175 grader, sticka skall komma ut torr. Låt kallna
Stöt saffranet med lite strösocker. Jag tog mortelstöten i en liten plastskål. rör ner cream cheese och socker. Rör slätt och bred glasyren över den kalla kakan.

Kakan finns just nu på min balkong och eftersom jag bor på 3:dje våningen vågar jag skriva ut det. Skall frysas in i bitar imorgon och nästa gång när jag bakar den skall jag göra den i form av muffins istället.

Etiketter: , , ,

1 Comments:

Blogger annamaria said...

Den hade passat utmärkt till mitt the just nu. Den ser underbar ut!! Synd att man inte har balkongen bredvid din....

9:15 em  

Skicka en kommentar

<< Home