söndag, december 16, 2007

Utrensning

Jag har bakat och rensat i kylen idag, inte varit utanför dörren men väl tittat på toppform! Min återkommande utrensningsrätt heter paj och idag fick det bli tomater, paprika och lök. Lite ost , mynta och en äggstanning. Solrosfrön blir gott på. Lunch imorgon och några bitar i frysen. Sen fanns det jordärtskockor som ger mig så dåligt samvete. Hittade en amerikansk vegetarisk blogg som heter Vanesscepies och där hittade jag
vad jag skulle kalla raggmunkar på jordärtskockor. Det blev riktigt bra och enkelt. Jag fick 6 stycken på min sats och åt hälften med lite paj och grönsaker. De smakar lite annorlunda men kan serveras precis som vanliga raggmunkar

Raggmunkar på jordärtskockor

150 g jordärtskocka, borstad men ej skalad
1 liten gul lök
0,5 dl mjöl
1 tsk salt
0,5 dl mjölk
peppar från kvarnen

Riv jordärtskockan på grova sidan av rivjärnet. Skala, kvarta och skiva löken. Blanda med övriga ingredienser. Stek i olja tills de är mjuka och har fin färg

Etiketten 10 rätter med jordärtskocka är ett försök att hitta 10 bra grejor att göra med olika saker som går fort och är gott för att minska det som hinner bli dåligt innan det används och dessutom skall det få mig att tillaga och äta mer grönsaker. Låter som ett nyårslöfte...

Etiketter: ,

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Raggmunkar med jordärtskockor lät gott. Trevligblogg du har!

8:39 em  

Skicka en kommentar

<< Home