söndag, december 23, 2007

Greker

Jag vet inte varifrån receptet på denna kaka kommer, det är några steg att göra den men den är inte svårbakad.

Greker ca 35 st
Mördeg
150 g smör
0,5 dl socker
1 litet ägg
4 dl vetemjöl

mandelfyllning:
300 g mandelmassa
2 msk socker
1 äggvita
några droppar grön karamellfärg

Toscasmet:
30 sötmandlar
1,5 msk socker
30 g smör eller margarin
0,75 msk vetemjöl
0,75 msk mjölk eller grädde
0,5 msk sirap

Arbeta ihop ingredienserna till mördegen och låt den vila kallt
Fyllningen:
Riv mandelmassan och arbeta in socker och äggvita till en slät massa och färga den svagt grön.
Kavla ut mördegen till en fyrkantig kaka, ca 32 * 32 cm och dela den i 3 lika stora delar.


Klicka ut mandelmassan mitt på mördegsbitarna och "rulla" in dem i mördegen. Om du som jag kavlar på bakplåtspapper är det enkelt att göra det med hjälp av pappret.

Tryck till lätt och lägg rullen på en plåt med skarven nedåt. Gör en fördjupning längst med rullarna.

Tosca:
Skålla och finhacka mandeln, blanda alla ingredienser i en liten kastrull och låt det sjuda upp, men inte koka, fördela toscasmeten i fördjupningen och grädda i nedre delen av ugnen 200 grader ca 15- 20 minuter, de skall ha lite färg. Skär längderna i sneda bitar när de svalnat något

Etiketter:

4 Comments:

Blogger annamaria said...

Jag har också bloggat om greker - en underbart god kaka. Fast din beskrivning var fantastisk! God Jul!!

3:52 em  
Blogger Karin said...

Jag var inne och tittade på din kaka och de skiljer sig lite åt. Undrar varifrån kakan ursprungligen kommer?

8:53 em  
Blogger natz said...

mums låter ju supergott. kul med något annorlunda!

1:37 em  
Blogger Viktoria said...

Å greker - jag älskar dem! Min mormor gör alltid greker (hoppas det finns några kvar i Småland när vi åker dit i morron...).

4:31 em  

Skicka en kommentar

<< Home