torsdag, augusti 30, 2007

Stufatino alla Romana

En väninna har precis varit i Rom och min bror, svägerska och deras grannar skall snart åka, själv skall jag inte det.......
Fördelen med att vara välförsedd på kokboksfronten är att man kan resa ändå, så jag plockade fram Anders Gröndahls Det Romerske kökken, en dansk kokbok och gjorde en snarlik version av hans Romerska oxköttsgryta

ca 5 portioner

1 kg högrev i stora kalopsbitar
50 g bacon, hackade
2 gula lökar, grovt hackade
3 vitlöksklyftor, skurna i bitar
500 g passerade tomater
0,5 dl balsamvinäger
2 tärningar kalvbuljong
2 lagerblad
smör/olivolja till stekning

Bryn köttbitarna i smör/olja
Fräs bacon och lök i olivolja i stekgrytan, tillsätt köttbitarna och tomaterna. Koka ur stekpannan med balsamvinägern och lite vatten, tillsätt det, buljongtärningarna och lagerbladen.
Låt detta sjuda tills köttet är klart, det skall nästan vilja falla isär av sig själv.
Om man vill kan man låta en liten chili koka med, smaka med jämna mellanrum och plocka upp den när såsen är stark nog.
Strö hackad persilja över om du har.
Koktiden beror på köttet, jag tror mitt var på i nästan 2 timmar!

Etiketter: ,