torsdag, augusti 30, 2007

Färs på längden och tvären

De ser ut att behöva lite persilja men detta är nog en av mina favoriträtter det går att variera kryddningen, stoppa bitar av oliver, ost eller soltorkade tomater i och så får man lite extra grönsaker i sig av bara farten.
Jag köpte storpack nötfärs och gjorde en sats på 800 g till fyllning vilket innebär gott om matlådor

800 g nötfärs 10%
2 ägg
2 tsk salt
mynta denna gång
svartpeppar från kvarnen

Blanda ihop alltsammans och fyll halva urkärnade paprikor i olika färger med färsen, går lättast med en matsked tycker jag. Sätt i en ugnsfast form och så in i 200 grader tills de är klara, man får kolla så att färsen är genomstekt.

Dessa turkiska kryddor fick jag idag av en kollega ( tillsammans med en ansenlig mängd Viktoriaplommon )Det är mynta, köfteblandning, kommerinteihågochpratarinteturkiska och rödpeppar.

Jag tog genast och använde 4 hg färs enligt receptet ovan men blandade denna gång ner 1,5 tsk köftekrydda, gjorde låååånga järpar som jag stekte.

De sista 4 hg brynte jag bara och saltade och pepprade för senare förädling.

Etiketter: , ,

1 Comments:

Blogger Lisa said...

Spiskummin är det. vgjorde jag efter ett beök på turkiska wikipedia. Coola kryddor.

Grymt avundsjuk på din lilla visp ovan

3:22 em  

Skicka en kommentar

<< Home