söndag, juli 01, 2007

Kokt blomkål med skinksås

Jag vet att det ser lätt anemiskt ut, det är därför nypotatis är så bra för den kan ätas oskalad, dessutom inser man fördelarna med att ha färgat porslin. Grön tallrik räknas som grönsak eller hur? Nu är det ingen större fara eftersom maten till stor del består av blomkål. Jag är jätteförtjust i alla kålsorter; broccoli, blomkål, savojkål, brysselkål...Förra veckan fick jag ett fantastiskt blomkålshuvud i min Mossagårdslåda och jag visste på en gång vad jag skulle laga. Jag har kommit på att strimlat bacon är en bra sak att ha hemma i frysen och de fick ersätta skinkan i vad som brukar vara skinksåsen

"Skinksås" 2 p
1 fp strimlat bacon
2 msk vetemjöl
4 dl mjölk
salt och peppar efter behag

Låt baconet smälta först på svag värme och sen fräsa i sitt eget fett så det tar färg, pudra över mjöl och späd med mjölk, sjud några minuter tills mjölsmaken försvinner och smaka ev av med salt och peppar, salt brukar inte behövas.
Servera med kokt blomkål ett huvud räcker till 2 personer och kokt nypotatis.
Enkelt, gott och 3 kastruller att diska!

Etiketter: , , ,

1 Comments:

Blogger Kinna Jonsson said...

Blomkålsstuvning med skinka och eventuellt hårdkokta ägg är en av mina stora favoriter. Mums!

10:43 fm  

Skicka en kommentar

<< Home