lördag, juni 30, 2007

10 öre bittermandel

Jag berättade tidigare att jag fått ärva några recept bla detta på mandelmusslor, det är den småländska varianten, utan mandel ( Usch Karin! Nu var du fördomsfull ! ) men med 10 öre bittermandel. Eftersom jag inte vet när receptet skrevs är det lite svårt ut lista ut mängden. Jag har däremot fått lista ut mjölmängden för den var glömd.
Pappa har berättat att när de kom på besök så hade hans mormor alltid en stor skål med mandelmusslor på nedersta hyllan i ett skåp som han och hans några år yngre bror snabbt gjorde slut på.
Degen är lättgjord, det går lätt att få ut kakorna när de kallnat i formarna, så nu behöver jag fler formar! Jag kommer inte att ersätta julens mandelmusslor ( med mandel) i för dessa med som småkaka är de mycket goda. Nu när bärsäsongen är i full gång passar de bra

Mandelmusslor ca 80 st

3 hg smör
3 hg socker
6 hg mjöl
1 tsk bakpulver
7 droppar bittermandelolja
3 ägg

Blanda samman de torra ingredienserna och fördela smöret i det. Vispa upp äggen och droppa ner bittermandelolja. Tillsätt det och arbeta ihop en deg. Låt den vila minst 1 timme. Tryck ut i mandelmusselformar och grädda i 200 grader ca 12 minuter ( i min ugn ) eller tills de fått färg. Låt dem kallna i formarna så blir de lätta att trycka ur, jag brukar pensla formarna med smör första gången.

Etiketter: