lördag, juni 30, 2007

Mor Hildas mjuka pepparkaka

Från samma receptsamling ( några handskrivna blad ) kommer detta recept. Tårtfatet är mitt senaste loppisfynd. När jag ser bilden tycker jag det saknas något och efter att ha läst Annes inlägg om Edsbacka krog inser jag att jag måste börja virka dukar igen!

Mjuk pepparkaka 1 form 1,5 liter

2 ägg
2,25 dl farinsocker
0,75 dl kaffegrädde
2,25 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk kanel
1 tsk ingefära
1 tsk nejlikor
lite kardemumma eller mandel, jag tog 0,5 tsk kardemumma

Smörj och bröa en form
Vispa ägg och socker pösigt, tillsätt grädden, blanda samman de torra ingredienserna och tillsätt även de. Slå i formen och grädda i 175 grader ca 45 minuter eller tills stickan känns torr. Låt vila ett tag innan den slås upp och får kallna under formen.

Etiketter: