söndag, juni 24, 2007

Kylskåpsrensning

Jag har tillbringat midsommar hos mina föräldrar och kände att det var en hel del i kylen som jag behövde ta hand om innan jag åkte. Av någon anledning gör jag inte paj speciellt ofta fast jag tycker det är väldigt gott!
jag använder mig av ett pajskal från en kokbok som heter "Det amerikanska köket" som egentligen är ett urval recept från 2 böcker från "The silver palate" som jag förstått var en catering- delikatessbutik på modet för en del år sedan. Boken har ett jättebra recept på choklade chips kakor bla dessutom är den späckad med små trevliga värdinnetips som jag känner lika gärna kunde komma från en främmande planet

Pajdeg:
3,75 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
en nypa socker
75 osaltat smör
3 msk margarin, här kör jag 100 g av vad som finns i huset
0,5 dl kallt vatten

Blanda de torra ingredienserna i foodprocessorn, finfördela fettet och slå till sist ner vattnet och arbeta ihop en deg. Tryck ut den i en pajform och ställ den kallt att vila 30 minuter ( förenklad version av mig, funkar bra )
Förgrädda i 10 minuter i 200 grader.
Valfri fyllning och sen en äggstanning av 3 små ägg och 2,5 dl mjölk.
Salt brukar vara lite svårt med äggstanningen speciellt om det är ost med. Jag hade i 0,5 tsk salt i äggstanningen + att jag kryddade grönsakerna när jag fräste dem.
Min paj fylldes med 2,5 paprikor och några salladslökar och lite purjolök som stektes, lite spenat ( det blir lite när man steker den!) skivad tomat, sardeller, jag hoppade över osten den här gången, stod och tittade på fetan men lät den vara.
Grädda klart tills äggstanningen stelnat.

Etiketter: