lördag, juni 30, 2007

Smörrebröd på Peder Oxe

Peder Oxe är en välkänd restaurang i Köpenhamn, speciellt bland svenskar tror jag. Den ligger på Gråbrödretorv ett stenkast från Ströget och jag har ätit här sen gymnasieåldern. Då gick man dit för att äta salladsbord och för ett tillägg kunde man få en köttbit eller en nötfärsbiff eller något annat. Lokalerna har utökats sen dess i källarplan. Jag kommer ihåg när man kunde köpa cappuccino och få flisad mörk choklad på den ( det kanske man kan fortfarande).
Numera har man en sillbuffe eller 3 smörrebröd för 138 danska vilket var anledningen till att vi gick dit. Man får en lång lista där man prickar av vad man vill ha, dessutom kan man kryssa i en speciell ruta om man har extra bråttom. Husets vin serveras i flaskor med graderingar där man dricker först och betalar sen för hur mycket man druckit. Smörrebröden kom en och en och den första var dubbelrökt lax, tala om att den smälte i munnen.
Andra smörrebrödet var Dansk sommarsallad med en sås gjord på rökt ost från Fyn. Mmmm och till sist rostbiff. Jag hade förväntat mig rostad lök, krasse och nån slags remouladsås men istället fick vi en slags picklels i en dressing med senap och curry. När jag lämnar min inlagda gurka brukar jag alltid tänka på " Den tillfällige turisten" Fast jag är inte lika inskränkt....tycker jag i alla fall!
Det smakade bra men det kändes inte som om det var värt pengarna.

Vill man bara ha en öl kan man köpa en i en av källarbutikerna, sen brukar nån av gubbarna på torget kunna hjälpa till med öppnare eller öppna flaskan med annan teknik.

Dessutom undrar jag vem som har bestämt att servitriserna skall gå omkring i gröna småblommiga nattlinnen!!!!!

Etiketter:

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Mm vad det ser gott ut! *lägger stället på minnet* Tack för tipset!

1:44 em  

Skicka en kommentar

<< Home