onsdag, juli 18, 2007

Helsingör

Igår satt jag på min stickväninna Janes bakgård och stickade när hon frågade om jag kunde tänka mig att hänga med till Helsingör idag för hon visste ett ställe dit de körde för att köpa glass när hon var ung. Ärter att sprita, mums!
Lunch på smörrebröd ( 3 för 39 ) på Musikteatercaféet på Sösträde 4 ( jag är medveten om att man inte har ö och ä i danskan men jag vet inte hur jag skall fixa det på tangentbordet ) Vi frågade servitören om glassbaren och där köpte vi varsin "Americanare" som det kallades för i Köpenhamn förr i tiden, här fick man precisera att man ville ha skumboll, sylt och grädde

Längst nere där det är mycket folk på bilden ligger glassbaren.Brosträde är annars adressen.
Vi hade inte så mycket tid men jag hann uppsöka ostaffären som låg kvar där den låg då jag och min bror vart medsläpade på den tiden mamma och pappa regelbundet åkte dit och handlade en massa saker billigt. Jag skulle ha rökt ost från Fyn som jag fick i en kall sås sist jag var i Köpenhamn. Den ligger nu i min kyl och jag skall testa den en annan dag. Sen blev jag riktigt nostalgisk och köpte en flaska körsbärsvin, den sorten med ett litet glas som dekoration på flaskan...- " Det är bara gamla tanter som dricker sånt" sade min väninna så nu vet jag var tantgränsen går och jag har passerat den för länge sen...
Helsingör är en väldigt trevlig stad att gå och titta i, mycket småaffärer och kaféer. När jag var liten kom jag ihåg EN gågata där det skulle köas i Raschs vinhandel, köttaffären med kohuvudet utanför och på Irma nånstans mitt på förutom ostaffären då. Sen fick man en Toblerone på hemvägen.

Etiketter: , ,