fredag, juli 13, 2007

Solsken på en tallrik

Jag har hittat en jättetrevlig produkt i affären, syltsocker för sylt med låg sockerhalt. Instruktionerna är enkla. man tar 1 kg frukt/bär och delar den i bitar, blandar ner ett paket av detta syltsocker och så kokar man 2- 5 minuter. Klart!! Jag köpte jordgubbar och tog 1 liter och halva paketet socker. Sen började jag titta mig omkring i köket och såg korgen med nektariner som jag köpt och vips hade jag 2 burkar nektarinsylt också. Jag hade i saften från en citron också och lite vaniljessense i nektarinsylten. På detta sätt får man 2 mindre burkar av sylten vilket jag tycker är helt OK för min del.

När jag var 19 åkte jag till USA som AU Pair första morgonen fick jag lära mig göra french toast, då hade jag dessutom tittat in i skafferiet och sett alla pastasorterna ( Jag åt bara cappelini på den tiden ) och undrade hur jag skulle överleva detta år. Idag gör jag french toast ibland som ett snabbt mellanmål och tänker ibland på scenen från "Kramer mot Kramer" när Dustin Hoffman skall blöta brödet i ägg i en mugg som det står "Ted" på

French toast
2 skivor rostbröd
1 ägg
smör till stekning

Vispa upp ägget på en tallrik och vänd brödskivorna i det och låt dem suga upp allt ägget. Stek i medelvarm panna tills skivorna fått fin färg.

Etiketter: , , ,