tisdag, juli 17, 2007

Pannacotta med vinägerdränkta jordgubbar

Min stora erfarenhet av pannacotta är när jag ätit det på diverse restauranger i Rom. Det har då varit en liten gräddpudding om möjligt smaksatt med vanilj och oftast med sylt till, jag kan också komma ihåg en chokladsås med stark kaffesmak....
Alla dessa smaksättningar som finns idag är jag inte mycket för men detta recept som är en liten variant med yoghurt i kunde jag inte motstå...och det kan jag fortfarande inte.
Eftersom vi skulle ha en liten familjesammankomst i helgen ansåg jag att det var ett lämpligt tillfälle att testa. Den lätta syrligheten som kommer från yoghurten höjer smaken, tom. min pappa som normalt klagar över efterrätter, kakor och allt annat sött tyckte om den. Jag som provsmakade under tillagningen kan tala om att vispgrädden och matyoghurten blandat är jättegott, så gott att jag betvivlar att jag någon mer gång kommer att servera vispad grädde till något!!...
Jag har ökat gelatinmängden något ( från 1,25 tsk till 2 ) och lade till vaniljstången.
Detta skall räcka till 6 personer och det är rejäla portioner!

2 tsk gelatinpulver
2 msk vatten
2,5 dl vispgrädde
3,5 dl tjock yoghurt
2,5 dl mjölk
1 vaniljstång
1,25 dl florsocker

Blanda samman gelatinpulver och vatten och låt det svälla.
Snitta vaniljstången och låt den sjuda upp med mjölken. Tillsätt sockret och låt det stå en stund och dra. Rör ner gelatinet och värm ev så det löser sig, skrapa ur vaniljstången och sila det.
Blanda samman grädde och yoghurt, blanda ner vanilj-mjölk-gelatinet, blanda väl och häll upp i en fin skål eller portionsskålar. Täck och ställ i kylen några timmar eller över natten.

1 liter jordgubbar delade i 4 delar ( 1 hjälpsam 9-åring är bra att ha till hands här )
tillsätt socker, kanske 1 msk och lika mycket balsamvinäger
När jag gjorde detta tog balsamvinägern slut så jag fortsatte med den här lilla flaskan med koncentrerad balsamvinäger. Låt stå en stund innan serveringen.

Recept även här lätt förvanskat från mr Latte

Etiketter: ,