söndag, juni 17, 2007

Kardemummakakor

Lovade att baka lite småkakor till midsommar och hittade en sort som hette "Norrbergare" av okänd anledning i en gammal ICA kuriren. Enligt receptet skulle det bli 30 kakor och när första plåten är i ugnen inser jag att så här stora kakor vill inte mina föräldrar ha så jag delar raskt på andra plåten och rekommenderar att man gör 60 kakor istället.

Kardemummakakor 60 st
250 g rumsvarmt smör
2 dl strösocker
1,5 tsk stött kardemumma
2 dl potatismjöl
4 dl vetemjöl

Rör smör och socker smidigt och blanda de torra ingredienserna och tillsätt dem sen. Arbeta ihop degen och dela den i 60 delar lägg på plåtar, tryck till dem lite först med handen och sedan med en gaffel. Grädda i 200 grader ca 10 minuter. ( funderar om jag inte lät mina stå inne 15 minuter, de skall ha lite färg i alla fall!)

Etiketter: