söndag, juni 10, 2007

Drömtårta

Det borde vara en bild här, men eftersom jag kom på att jag skulle bjuda på fikabröd 1,5 timmar innan, hade lite transportsträcka och skulle hämta min grönsakslåda så försvann tanken på att ta fram kameran.
Det här är inget märkvärdigt recept, men ett exempel på hur gott det kan bli när man gör det på riktigt. Mina fantastiska ägg, ekologiskt smör, riktigt vaniljsocker etc. Den enda nödlösningen var att jag fick mixa strösockret för att använda det i smörkrämen. Recept från Vår Kokbok, pålitligt och bra!

Drömtårta
Sätt ugnen på 250 grader

3 ägg
1,5 dl strösocker
5 msk potatismjöl
1 msk vetemjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker pösigt, blanda övriga ingredienser och tillsätt det, sikt kan vara bra här.
Bred ut på bakplåtspapper och in i ugnen ca 5 minuter
Stjälp upp den på sockrat bakplåtspapper och dra av pappret, pensla med kallt vatten om det inte vill sig bra. Låt kallna under plåt eller papper etc

Smörkräm:
200 g rumsvarmt smör
1,5 dl florsocker
1 tsk riktigt vaniljsocker
3 äggulor

Rör ihop alltsammans och bred över den kalla kakan och rulla sen ihop den. Skärs i tunna skivor. Förvara den i kylen om det är varmt så går det lättare.

Etiketter: ,