onsdag, maj 30, 2007

Jordärtskockspuré med vattenkrasse

Mossagårdslådan förra veckan var en liten höjdare. De vilda tomaterna gjorde att jag var tvungen ( livet är hårt!) att köpa en mozzarella och göra Caprese

Caprese
Ungefär lika mängd tomater och mozzarella arrangeras smakfullt på en tallrik, ringla över lite fin olivolja, salta och peppra, lite basilikablad eller pesto till!

Det gröna till höger är vattenkrasse och här rådfrågade jag USA köket av Sheila Lukins. Där hade man ett recept på päron och zucchinsoppa med vattenkrasse. Nu hade jag varken päron eller zucchini hemma så det blev så här. Gott men mäktigt

Jordärtskockssoppa med vattenkrasse

300 g skalade skivade jordärtskockor kokas mjuka på svag värme i 5 dl vatten och en hönsbuljongtärning. Repa bladen av vattenkrassen, det blev ca 7 dl lätt packade blad. Lägg dessa i grytan och låt dem mjukna lite. Mixa alltsammans tills det blir så finfördelat som möljigt, min foodprocessor hade behövt lite mer prestanda här, jag hade sett en ljusgrön soppa men den såg ut som om den vore gjord på finhackad spenat. Tillsatte lite grönmögelost av okänt ursprung, ( jag vet dock att den var köpt som grönmögelost) justerade konsistens och sälta. Snyggt att servera i citrusgula höganässkålar!

Etiketter: , ,