lördag, juni 02, 2007

Pad Thai

Jag skrev för ett tag sen att jag inte ätit Pad Thai på ett år, nu är det avhjälpt! receptet kommer ursprungligen från amerikanska Country Living men är lite justerat av mig bla har jag lagt till kyckling. Den ser väldigt blek ut på bilden men blir lite grönare av vanlig purjolök, jag hade en vit bit och två väldigt små och ljusa. Böngroddarna skall helst vara färska, finns det bara konserv så skölj dem noga innan. Jag föredrar att använda cashewnötter i men idag fanns det inga i skafferiet.

Pad Thai för 4 hungriga

250 g nudlar
250 g kycklingfilé
200 g skalade räkor eller jätteräkor
1 strimlad purjolök
3 vitlöksklyftor, skivade
1 msk neutral olja
1 burk böngroddar eller förpackning färska
1 msk limejuice
3 msk fisksås
2 msk risvinäger
1,5 msk socker
1 tsk paprikapulver som är starkt
2 ägg

Blötlägg nudlarna i vatten så de mjuknar.
Strimla kycklingfiléen och stek den i oljan tillsammans med purjon och vitlöken, när det börjar bli klart tillsätter du jätteräkorna om de är råa.
Blanda samman limejuice, fisksås, vinäger, socker och paprikapulver. Tillsätt det tillsammans med böngroddar och nudlar låt vätskan koka in något, vispa upp äggen och rör ner dem, låt det hela "omeletta" sig lite och strö över jordnötter vid serveringen och färsk koriander om du gillar det

Etiketter: ,