torsdag, juni 07, 2007

Dolma

Dolmar är vanliga i hela mellanöstern och man kan få dem med olikak fyllningar. Dessa gjorde en av mina elever i måndags och de är de godaste jag ätit!!!
Till dolmar köper man inlagda vinblad, sen gör man en fyllning av okokt ris, som blandas med tex. grönsaker, nötfärs, kryddor mm. Den här fyllningen rullas in i vinbladen, precis som vårakåldolmar, men de blir lite mindre, å andra sidan är vinbladen enkla att hantera. Vartefter man fyller dolmarna lägger man dem tätt i en kastrull. Täcker nästan med vatten eller buljong och det hela får sjuda på svag värme under lock så att riset blir tillagat. Sen stjälps hela härligheten upp på ett fat. De är goda att äta både varma och kalla.
Det som gjorde dessa så goda var att hon använde sig av tamarindpasta som hon blötte upp i vatten och hade i. Det gav en syrlig och mustig smak åt dolmarna.
Eftersom det är lite pyssel med dem så brukar man göra det när man skall ha gäster för att visa att man lagt ner extra omsorg på maten. Några tjejer hävdade att i Libanon gjorde man dolmarna extra små, jag vill låta det vara osagt om det stämmer eller ej.

Etiketter:

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Du får inte skriva "de godaste jag ätit" utan att ge oss ett konkret recept! Nu blev jag ju jättesugen på att göra just din elevs tamarindpaste-dolmar...

Och vilka tilbehör passar bäst?

9:00 fm  
Blogger Karin said...

Jag är jätteledsen, men jag vet inte mer än vad jag skrev.
Däremot tror jag att de ätes som del av en mezze måltid.
Jag skall göra ett försök att få åtminstånde en ingredienslista imorgon. Det är sista chansen, hon går ut nian imorgon...

8:47 em  
Anonymous Anonym said...

Det vore verkligen toppen, det gäller att fånga guldkornen. Men är det verkligen sista chansen, skulle det inte gå att bjuda hem henne och kanske nån fler och ha en liten mezze-workshop som du dokumenterade i bloggen?

Känner du förresten till om det finns några bra svenska bloggar med lite mer sån här exotisk mat?

10:14 fm  
Blogger Karin said...

Jag har jobbat med en blogg med mina elever. adressen är http://mngkulturellmat.blogspot.com
annars känner jag faktiskt inte till nån

8:56 em  

Skicka en kommentar

<< Home