tisdag, augusti 08, 2006

Malmös godaste glass

Så här ser två varianter ut av den; apelsinsorbet och mörk choklad med chili och JA den är god, den är så god så det är synd att ta två sorter samtidigt. Bilden visar en nallad mellanbägare för 35 kronor och JA, det är värt vartenda öre. Stället heter Buona Sicilia och ligger alltså vid Drottningtorget, jag har skrivit om det innan, och ett tips är att när Bondens marknad startar 26 augusti kan man gå hit också. Ursäkta att jag tjatar men jag gillar Bondens marknad!
Ett annat kulinariskt tips är Koo apelsinmarmelad. Detta måste vara den godaste apelsinmarmeladen kanske därför att det egentligen inte är apelsinmarmelad utan pomeransmarmelad, någon översättare har missat detta för hundra år sedan. Det är en liten plåtburk och är vanligt förekommande i mataffärerna och kommer från Sydafrika.
Jag har köpt en burk men får inte öppna den ännu. Jag har vissa regler när det gäller mat vilket faktiskt inte beror på någon bokstavsdiagnos utan på utrymme i kyl, en av dem är att jag får ha max 2 burkar marmelad på gång och just nu har jag den tyska pumpa-kokos och en ingefärsmarmelad.

Etiketter: , , ,

5 Comments:

Blogger Lisa said...

Jag ska till Malmö i helgen. Ska vi ses där på lördag?

8:53 em  
Blogger Karin said...

Jag kan inte se vilket datum du skrev kommentaren men om du menar Bondens marknad så skall jag hänga på låset på lördag

4:11 em  
Anonymous Anonym said...

Hej! Jag är också ett fan av KOO apelsinmarmelad. Hur vet du att det egentligen är pomeransmarmelad? Enbart apelsiner nämns i innehållsförteckningen.

3:45 em  
Blogger Karin said...

På etiketten står det Seville orange marmelade och seville orange är pomeranser. Stämmer dessutom bra med smaken

12:19 em  
Anonymous Anonym said...

Ja, det har du ju rätt i. Det stod så snirkligt så jag hade inte registrerat det. Tack för informationen!

10:23 em  

Skicka en kommentar

<< Home