onsdag, augusti 23, 2006

Kardemummakaka


Jag såg på en amerikans hemsida ett litet räkneverk som talade om hur många dagar det var kvar av Bushs tid som president och hade jag hittat en sådan som räknade ner till bondens marknad så hade jag haft den på min blogg. Det är på lördag!
Jag har hört att sinnena kompletterar varandra så att om man är blind så utvecklar man hörseln och om nu har jag kommit fram till att mitt sinne för varseblivning har tagit över där lukten svikit...
På min skola jobbar vi i arbetslag och i mitt arbetslag så fikar vi på tisdagen och den som för protokoll skall också fixa fikabröd, det behöver inte vara något märkvärdigt men det måste vara sött!
I tisdags var det min tur så jag bakade dubbel sats av kardemummakakan och när jag såg den färdiggräddad insåg jag hur enorm den var, men sen visade det sig att vi skulle ha gemensamt möte med det andra laget och då räckte den till dem också, och blev över.
Jag har fått receptet av en finsk väninna för många år sedan, men jag tror att det ursprungligen är ett tyskt recept, hennes mamma är därifrån, kakan är ganska mäktig och min väninna berättade att när hon växte upp brukade de baka den på lördagen och hon och hennes syskon gillade att plocka bitar från toppen men pärlsocker och kanel

Kardemummakaka 1 springform

6 dl vetemjöl
2,5 tsk bakpulver
4 tsk kardemumma
2 dl strösocker
100 g smält smör eller margarin eller gärna flytande
2,5 dl mjölk

0,5 dl pärlsocker
2 msk kanel

Blanda de torra ingredienserna och rör ner matfett och mjölk, klicka i en smord och bröad form, strö över pärlsocker och kanel.
grädda 200 grader tills stickan är torr, är osäker på tiden

Etiketter:

3 Comments:

Blogger Anne said...

Aaaah, då måste jag rekommendera TickerFactory :) Där kan du göra din egen nerräknare till vad du nu vill: http://www.tickerfactory.com/

10:59 em  
Blogger Karin said...

Jag glömde skriva att kakan skall stjälpas upp, det framgår inte riktigt av bilden
Anne. Tack för tipset. Jag måste bara komma på något kul att räkna ner

7:29 fm  
Blogger Brazilian Linda said...

Åh vad gott! Jag gjorde en kardemummaka till dem på jobbet en dag och de älskade den! Här är det nsätan ingen som vet vad kardemumma är...
Tänkte på dig när jag lade ut polenta recepten :)

1:45 em  

Skicka en kommentar

<< Home