lördag, augusti 12, 2006

Grova tekakor

Jag bakar inte matbröd så ofta, mest berende på att jag brukar tigga av min pappa som bakar efter Jan Hedhs recept( Jag vet jag har tjatat om det innan, men brödet är väldigt gott, speciellt fruktbrödet som är min favorit )
Men eftersom det var slut och jag kände att jag kunde inte leva på morotssallad allena så bakade jag 12 tekakor, receptet kommer från något så otrendigt och föga glamoröst som hemkunskapsboken... Jag brukar baka detta med alla mina elever och varje gång säger de att de bara tycker om vitt bröd och varje gång blir det inte en smula kvar!

Grova tekakor, 12 st

100 g margarin, smält eller använd flytande
4 dl mjölk eller ta vatten + 1 dl torrmjölk
1 pkt jäst
2 msk socker
0,5 tsk salt
4 dl grahamsmjöl
5 - 6 dl vetemjöl

Degvätskan skall vara 37 grader, använder du torrmjölk så tillsätt den med mjölet. Gör degen på sedvanligt vis och låt den jäsa 10 minuter. Dela den i 12 delar och trilla bullar, platta ut dem till 12 cm runda kakor och nagga dem med en gaffel och låt de jäsa igen 10 - 15 minuter.
Grädda 8 minuter i 250 grader och låt dem svalna på galler under bakduk.

1 dag kvar av sommarlovet...

Etiketter:

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej!! Googlade på grova tekakor och hittade ditt recept!
Blev riktigt lyckat :) så himla lätt och smidigt!
Tusen tack!
Ska snoka igenom din blogg nu och se om du har fler goda bröd!! :)

8:28 em  

Skicka en kommentar

<< Home