måndag, augusti 21, 2006

Knäckebröd

Det har varit lite svårt att komma ut på blogger så nu kommer jag att redogöra för senaste tidens bakning i ett svep. Jag brukar köpa pyramidbagarns knäckebröd men blev lite snål och bestämde mig för att baka eget. Detta knäckebröd heter Bråsta Tunnbröd och jag har ingen aning varifrån receptet kommer, men gott är det. Jag har gjort en halv sats och eftersom min ugn är ny är jag kaxig nog att ta bilden inne i ugnen när jag eftertorkar brödet

Bråsta Tunnbröd 32 runda kakor

1 pkt jäst
75 g smör eller margarin
0,5 l mjölk
1 msk kummin, grovt stötta
0,5 msk salt
0,5 dl socker
6 dl grahamsmjöl
6 dl vetemjöl

Smula jästen, smält matfettet och tillsätt mjölken, låt det bli 37 grader, häll över jästen och tillsätt kryddor och grahamsmjöl och till sist vetemjölet, där 6 dl är i underkant, arbeta degen smidig och låt den jäsa i 20 minuter. Ta upp och knåda den och dela i 32 bitar, kavla ut runda kakor som naggas och gräddas på bakplåtspapper 3 åt gången funkar, 250 grader, vänd dem efter ca 4 minuter och grädda vidare tills de får lite färg. Låt svalna på galler. När alla kakor är färdiggräddade sätter stänger jag av värmen och sätter in gallret i ugnen och luckan på glänt med hjälp av ett par grytlappar.

Etiketter: