fredag, augusti 18, 2006

Bläckfisk


Både Ilva och Anette har bloggat om bläckfisk och det är något jag gillar. Förr när jag var ofta i Italien brukade min plan vara att äta så mycket bläckfisk, tomat och vattenmelon jag kunde.
I alla fall så blev jag sugen på bläckfisk men en tegelsten på ett kg verkade vara för mycket så jag köpte skaldjurssallad och delade upp innehållet, det låg i varsin hörna i förpackningen, jag är inte helt tokig.
Jag har idag kokt saffransris med grönsaker som jag brukar äta med grillad kyckling så det blir någon slags Paella. Jag gör detta även i skolan och så tvingar jag eleverna att skala räkor ( jag är en sån där elak lärare som tycker att de skall veta hur råvaran ser ut, jag brukar låta dem stycka kyckling också... )
Nu hade jag räkor och musslor från skaldjurssalladen som jag hade i och det kan jag säga att de gjorde ingen människa glad, vad jag skall göra med crabfishbitarna har jag ingen aning om, mata stans vildkatter kanske...
I alla fall så är det superenkla receptet så här, om du tycker att ärtorna ser konstiga ut på bilden så är det sugarsnaps, som fick koka med, vilket inte var positivt för färgen, och persiljan har känt sig övergiven och vissnat. Jag brukar köpa stora knippen av persilja och ha det istället för blommor i köket.

Saffransris 2p
0,5 gul lök, hackad
1/4 röd paprika, tärnad
1/4 grön paprika, tärnad
1 stånd blekselleri, tärnad
1 msk olivolja att fräsa i
1 dl ris
2 dl vatten
0,5 hönsbuljongtärning
0,5 paket saffran
1 dl gröna ärtor
200 g räkor som skalas

Fräs grönsakerna tills de blir glansiga i oljan, tillsätt riset ( jag brukar använda avorioris ) och fräs det, ta i vatten, buljongtärning och saffran, rör så tärningen löser sig och låt det sjuda under lock ca 20 minuter. Lägg i ärtorna och räkorna så att de blir varma.
Idag fräste jag bläckfisk med vitlök och lite pinjenötter till och jag tycker det ser riktigt trevligt ut på min gröna tallrik.
Jag har lagat detta recept med levande musslor, oskalade räkor och satt krås på kycklingben och serverat till. Det kan bli hur festligt eller hur enkelt som helst

Etiketter: