måndag, augusti 21, 2006

Havrekakor med valnötter och russin

Jag lånade "Två systrars söta" på bibblan och tänkte att jag var tvungen att prova något. I utbyte mot att jag hämtar matbröd hemma hos mina föräldrar brukar jag faktiskt lämna lite kakor.
Jag dubblade kanelmängden och gjorde kakorna mindre, fick 56 stycken normalstora

Havrekakor med valnötter och russin 56 st alt 25 caféstorlek

200 g rumsvarmt smör eller margarin
1 dl strösocker
2,5 dl farinsocker
1 ägg
2 msk vatten
2 dl vetemjöl
2 tsk kanel
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
0,5 tsk bikarbonat
7 dl havregryn
2 dl russin
2 dl grovt hackade valnötter

Blanda alla torra ingredienser med russin och valnötter.
Rör smör och socker pösigt, tillsätt ägg och vatten och därefter de torra ingredienserna. Klicka ut på bakplåtspapper och grädda i 175 grader. Låt svalna på galler.
Enligt boken tar det 12 minuter att grädda kakorna, man får passa lite, de skall vara mjuka när man tar ut dem.

Jag testade också muscavadosnittarna, men blev inte förtjust, dels stämde inte receptet för mig, jag fick klicka ut längderna istället för att rulla dem, dels talas det om längder i receptet, men skall kakorna ha den bredden som står så skall det bara vara en längd...
Men jag gillade en sak med dem och det var de krossade kaffebönorna som jag skall sno till en annan kaka.

Havrekakorna skall jag baka fler gånger och boken skall jag inhandla så småningom, den kommer säkert på rea snart!

Etiketter:

3 Comments:

Blogger Viktoria said...

Jag är mycket svag för havrekakor, och faktiskt för valnötter och russin också, så jag ska absolut prova dessa kakor!

8:36 em  
Blogger Kinna Jonsson said...

Låter gott och mycket likt min Farmors russinkakor. Recept har du här: http://kinnasblogg.blogspot.com/2006/07/russinkakor-och-sandkakor_27.html

Låter som om jag också måste prova receptet. =)

1:18 em  
Blogger Karin said...

Min mamma är gladare i sött än vad min pappa är så det är viktigt att kakor är små, dessa kakor tyckte min pappa var " mäktiga" undrar vad han sagt om orginalstorleken?

4:14 em  

Skicka en kommentar

<< Home