fredag, augusti 11, 2006

Indisk morotssallad


Jag är av den åsikten att man kan aldrig äta för mycket morötter och med tanke på hur det gick på bilbesiktningen i morse så kommer jag att äta mycket morötter ett tag framåt!
Igår gjorde jag en indisk morotssallad som jag tycker är väldigt god och som ger lite variation på temat rivna morötter. Satsen ger ungefär 7,5 dl färdig sallad

Indisk morotssallad

500 g morötter, grovt rivna
1 - 2 chilifrukter, finhackade
2 tsk svarta senapsfrön
1 msk smör/margarin/olja
1 msk strösocker
3 lagerblad i store bitar
3/4 tsk salt
0,5 pressad lime
4 msk matyoghurt
2 msk hackade jordnötter
Fräs senapsfröna under lock några sekunder tills de lugnat sig, tillsätt chilin och fräs ytterligare några sekunder. Ta bort från värmen och tillsätt socker och lagerblad och rör så det smälter. Sätt tillbaka på plattan och tillsätt morötterna. fräs dem så de mjuknar lite, ett par minuter, salta och låt det kallna. Tillsätt övriga ingredienser när det kallnat och smaka av med salt och ev chili. Jag tycker det är svårt att få rätt chilistyrka eftersom frukterna har så olika styrka och brukar därför efterkrydda med harissa, sambal oelek eller som nu när jag har min starka chiliolja använder jag den.

Etiketter: , ,