söndag, augusti 27, 2006

Cyberkocken












Det största problemet med att delta i Cyberkocken verkar vara att logga in på blogger!
Kycklinglever hmm. Jag har inget emot kycklinglever men jag måste ha bacon eller rökt fläsk till. Jag hade dessutom lite problem med att få in mozzarellan och tänkte byta ut den men då jag inte är vegan eller allergisk mot den ( tack och lov ) fick jag tänka om lite där. Dessutom vill jag för min egen utmaning få in alltsammans i en rätt så förrätt var inte att tänka på. Maten smakade bra men jag känner ändå att jag skulle vilja ha något annat under petit choux gallret...

Kycklingleversauté med rökt fläsk och champinjoner, petitchoux galler, arancino och kokta grönsaker

Petit choux galler:
recept från Vår kok bok, funkar säkert med mix också.
Fyll smeten i en kraftig spritspåse, jag hade en engångs för restaurangbruk som jag klippte ett litet hål i, smeten räckte även till en plåt cocktaltillltugg, då klippte jag bara lite större hål.












Rita ringar eller annan form på bakplåtspapper, vänd på pappret och spritsa galler med linjerna som mall
Strö över mandelspån och grädda i 200 grader ca 15 minuter tills de fått lite färg och höjer sig från plåten, låt kallna. Går att förbereda.











Arancini 4 st

2 dl avorioris
4 dl vatten
1 hönsbuljongtärning
1 pkt saffran + 1 tsk salt

2 ägg
0,5 pkt mozzarella
ströbröd
olja till stekning

Stöt saffranen med saltet, koka riset med vatten, buljongtärning och saffran i 20 minuter under lock.
Tag av locket och låt det svalna lite, rör i det och rör ner 1 ägg. smaka av riset, tillsätt ev mer salt. Skär mozzarellan i 4 bitar, dela riset i 4 delar och forma en boll där du lägger in mozzarellan inuti, gör bollarna runda om du skall fritera dem, skall du steka dem i stekpanna gör dem plattare. Vispa upp det andra ägget och panera risbollarna genom att först vända dem i ägget och sedan i ströbröd. Går att förbereda hit, de lär även gå att värma helt färdiga.
Stek dem i olja, ta ganska mycket olja i pannan, tänk på att steka dem så pass länge att osten smälter.
Detta är en utmärkt resträtt om man har risotto över.

Kycklinleversauté 4 portioner

100 g rökt fläsk i strimlor
100 g champinjoner i strimlor
4 shalottenlökar, grovt hackade

400 g kycklinglever
vetemjöl till panering
smör till stekning

2 dl Creme fraiche ( jag använder alltid yoplaits 8 %)
2 dl vatten
1 hönsbuljontärning
0,5 dl portvin

Lägg fläsk, champinjoner och lök i en kall stekpanna utan fett. Värm den och låt allt fräsa tills det börjar ta färg, tag upp och lägg åt sidan.
Dela kycklinglevern i 2 bitar och kolla att det inte finns galla med, lägg dem tillsammans med vetemjöl i en plastpåse och skaka så att de blir panerade. Bryn dem i smör. Tillsätt CF, buljong och fläsk- svamp- lökblandningen och portvinet, låt detta puttra på svag värme tills levern är genomstekt och såsen kokat ihop.

Jag hade salladslök hemma och hade tidigare på dagen köpt lila morot på Bondens marknad så jag tog det. De är bara kokta i lättsaltat vatten.

2 Comments:

Blogger Viktoria said...

Oj,vilken rätt! Och de där risottobullarna ser otroligt spännande ut.

(Jag har också kycklinglever på spisen. Mer om det senare.)

4:57 em  
Blogger Kinna Jonsson said...

Håller med Anette, Petitchoux-galler, det är något jag måste testa. Har inte sett liknande förut. Du får en röst av mig. =)

9:22 em  

Skicka en kommentar

<< Home