lördag, augusti 26, 2006

Allting går att sälja med mördande reklam eller GI

Följande citat är från en annons i gårdagens Metro:

Är Nutella nyttigare än du tror?
Nutella på frukostbordet är en självklarhet i Europa, men "ajabaja" i Sverige. Det är faktiskt lite orättvist. Den läckra blandningen av hasselnötter och kakao är nämligen inte alls så onyttig som du tror.
Tack vare nötterna och det vegetabiliska fettet har Nutella t ex ett betydligt lägre GI-värde än apelsinmarmelad. Dessutom har det många fler vitaminer. Och tittar man bara på GI- värdet kan Nutella faktiskt jämföras med rå morot och äpple.
Oj, påstår vi att Nutella är hälsokost? Nej, vi säger bara att du med gott samvete kan njuta av det på färskt bröd till frukost då och då.
Precis som andra européer gör.

2 Comments:

Blogger Viktoria said...

Jag blir så trött på hur GI-begreppet används... GI passar för kolhydratrika produkter och Nutella innehåller mest energi från fett.

Varför måste sånt man gillar (om man nu t ex är förtjust i Nutella) nödvändigtvis vara nyttigt också? Vissa saker kan man äta enbart för att man tycker att det är gott. Fast fettkvaliteten i nötter är ju inte dum, men det är en annan historia.

1:47 em  
Blogger Karin said...

Fast jag vet bättre blir jag påverkad av GI rubrikerna också. Tex kan jag säga/ jag har sagt att jag inte ätit godis på hela sommaren, när jag faktiskt har ätit en massa mörk choklad!
Marmelad gillar jag, dels gillar jag alla olika sorter, dessutom finns det enskördetradition bakom som handlar om att fylla förråden för vintern

7:53 em  

Skicka en kommentar

<< Home