torsdag, augusti 31, 2006

Cockta


Jag hittade denna flaska när jag var och handlade på Abdos för några veckor sedan och var tvungen att köpa en för att ge den till min bror.
Historien bakom är följande:
Ett sommarlov i slutet av höstadiet var familjen, dvs mamma-pappa jag och min 4 år yngre bror på bil och campingsemester i Jugoslavien ( Jo det hette så på den tiden ) Detta var semestern som skulle bli den badsemester vi tjatat om i flera år efter att ha sett krigskyrkogårdar och andra stenhögar runt om i Europa. Det regnade i 2 veckor.
På den här tiden innehöll stora läskflaskor 75 cl och en så fick vi att dela på...
men på semestern fick vi dricka hur mycket läsk vi ville, mamma tyckte det var viktigt att vi fick vätska i oss. Vi drack oftast coca cola, men i Jugoslavien fanns denna lokala coca cola som kom på bordet tills vi lärde oss att förtydliga om det var coca cola eller cockta och kunde välja bort den. På denna etikett står det att den innehåller örtextrakter och det var väl dom som vi ogillade starkt för att uttrycka det milt.
Ämnet Cockta kommer fortfarande upp på tapeten 30 år efter händelsen, så nu väntar jag bara på nästa familjemiddag så jag kan få bjuda på lite.

Etiketter: ,

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

sitter å surplar Cockta nu :)
första gången jag testar, inte alls pjåkig... lite udda smak och inte alls lika söt som coca cola etc men jag har smakat värre cola-derivat

9:35 em  
Anonymous Anonym said...

Håller med bloggskrivaren. Cokta är ett jävla sött whatever.derivat.
Jag har försökt lära mig att dricka den men det är tvärstopp.

10:01 em  

Skicka en kommentar

<< Home