måndag, juni 19, 2006

Chokladpavlova

Det här med att ha digitalkamera var riktigt roligt, men vad skall man ta kort på? jo katten får väl offra sig...

Ilva har så fina bilder på bla blommor på sin blogg, tänka sig min porslinsblomma blommar och det ser faktiskt ganska fint ut på balkongen( med svenska förhållanden mätt ) Där finns mynta, timjan, rosmarin, lavendel och pensépelargon

Jag hade lovat att baka tårta till jobbet och när vädret svalnade frampå kvällen skulle jag sätta igång och insåg att mina förråd var lite tomma, men till slut så blev det Hallonpavlova med choklad från Nigellas sommarmat Fast jag vill nog kalla den Chokladpavlova med hallon.

När jag började mäta socker insåg jag att jag inte hade så det räckte, raskt tömde jag alla flygförpackningar socker, skvätt farin, skvätt florsocker och lite muscavado innan jag fick rätt mängd

Detta behövs för 8- 10 pers. Jag gjorde 1,5 sats

6 äggvitor

3,25 dl socker

3 msk kakao, siktat

1 tsk balsamvinäger

50 g hackad mörk choklad

Sätt ugnen på 180 grader

Vispa vitor till skum och vispa ner sockret lite i taget tills det är tjockt och glansigt. Tag då en degskrapa och vänd försiktigt ner resten av ingredienserna så allt blir blandat och bred ut det i en 23 cm cirkel ( rita på ett bakplåtspapper och vänd den ritade sidan ner ) Ställ in i ugnen och sänk temperaturen till 150 grader och låt den stå 1 timme och 15 minuter tills den är hård utanpå men kännas lite degig när man trycker på den på mitten, stäng av ugnen och lägg en grytlapp eller handduk så att luckan är på glänt, låt den stå till nästa dag.

Lägg upp den på ett fat, Vispa 5 dl grädde och bred över och strö hallon över, jag hade styckfrysta som jag strödde över frysta men som var lättinade när vi åt så att en del trodde det var färska hallon. Jag hade 5 dl grädde till min och det kunde varit mer men 5 dl till en sats blir troligen bra. Jag fick jättemycket beröm för tårtan!

Etiketter:

1 Comments:

Blogger Anne said...

Ja, jag förstår att du fick beröm! Den ser helt fantastisk ut! :)

8:17 em  

Skicka en kommentar

<< Home