fredag, juni 09, 2006

Stekta bananer

Jag skulle på bibblan i onsdags och eftersom det var studenten och skolan ligger granne med bibblan fick jag bara parkeringstid i 15 minuter. Jag hann dock slita åt mig två böcker, en deckare av Stieg Larsson och en liten efterrättsbok som heter syndigt gott och är skriven av Kristina Eriksson. Det var mycket trevligt och gott i den inklusive fint porslin...men det jag blev sugen på var stekta bananer som jag inte vet när jag åt senast. Servera dem med grädde, glass är säkert okej om man tycker om det till.

Stekta bananer 2 pers

2 bananer
1 apelsin, rivet skal + pressad saft
margarin eller smör att steka i
ev flagad mandel

Stek bananerna mjuka i en stekpanna i margarinet eller smöret om du vill ha mandel låt dem steka med sista stunden. Tag pannan från värmen och tillsätt apelsinskal och saft. Låt koka ihop så det blir lite tjockare
Servera med grädde.
Jag brukar inte tillsätta socker men det går utmärkt att ringla lite sirap eller honung över vid serveringen.

Etiketter: