söndag, maj 28, 2006

Aprikoskakor

Har bakat aprikoskakor från amerikanska Bon Appetit, ett recept som jag haft ögonen på ett bra tag.
De är saftiga, sega och nötiga, mycket goda.
Jag har skaffat mig jättebra mått från OXO som har både cup och ml och man kan se måtten både från sidan och uppifrån, så jag mäter alltid cup men översättningarna här kommer från en lathund som fanns med tidningen för många år sedan.
Börja dagen innan med att blötlägga aprikoserna i vatten, när jag stod och tittade på mina som låg där kom jag på att jag hade Apricot brandy så jag blötlade och lät dem koka i det istället.

Botten:
1 cup, 125 g vetemjöl
1/4 cup socker. 50 g
nypa salt
115 g margarin

Blanda ihop, gärna i matberedare, pressa i botten på en 20 * 20 cm bakform. enligt receptet skall man spraya formen med non stick spray, jag lade i ett bakplåtspapper. Pressa ut degen och grädda i 180 grader ca 25 min tills den får lite färg.

Fyllning:
125 g torkade aprikoser, grovt hackade

1/3 cup, 40 g vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
2 stora ägg
1 cup, 220 g brunt farinsocker
1/2 tsk vaniljextrakt
1/2 cup, 65 g hackade rostade valnötter

Blötlägg aprikoserna i vatten så det täcker, låt puttra så aprikoserna blir mjuka, slå av vätskan om den inte absorberats.
Blanda mjöl, bakpulver och salt.
Vispa ägg och socker pösigt, tillsätt vanilj, jag har en souvenir från Mexiko, äkta vanilj som lösts i nån form av alkohol, jag tror man skall ta lite mer om man har vaniljsocker.
Tillsätt mjölblandningen, aprikoserna och valnötterna och bred det över botten.
Fortsätt grädda ca 35 minuter. skall ha lite färg och stelnat.
Låt svalna och skär sedan i bitar.

Jag har suttit och funderat om man skulle kunna göra någon variant på fikon och konjak, tänker på resterna efter jul.
Jag tycker fikon hör julen till och köper alltid en förpackning, äter en eller två och resten kastar jag, har ungefär samma förhållande till dadlar.

Etiketter: