onsdag, juni 07, 2006

KC Ranch

Jag ser till min glädje att KC Ranch har fått dispens i ytterligare 3 år. För er som inte känner till KC Ranch så ligger det på Revingehed och man föder upp KRAV märkt nötboskap. Djuren går ute året runt och man stödfodrar dem undervissa delar av året och det är rejäla ytor de rör sig på. En månad om året släpper man in tjurarna till de kor och kvigor som skall betäckas. När kalvarna sen kommer får de gå med sina "mammor" och dia dem i hagen.
Jag hade förmånen att vara där på ett helt fantastiskt studiebesök för lite mer än två år sedan. Vi hade ett projekt på skolan som sponsrades av en organisation som jag glömt namnet på men som jag givetvis borde nämna i sammanhanget. Jag kommer bara ihåg att den hette en grekisk bokstav, skall undersöka detta.
Förutom att Kerstin och Carl- Axel berättade om skillnaden mellan ekologiskt lantbruk och "vanligt" lantbruk, vilken skillnad i den naturliga faunan det innebar + att Kerstin gjorde jämförelser mellan de två sorternas jordbruk genom att visa hur mycket bensin som förbrukades för att framställa "vanliga" respektive ekologiska jordbruksprodukter fick vi gå ut i hagarna, se kalvar födas, klappa kalvar och till sist fick vi åka på vagnar efter traktorn och mata djuren med hö. Vi hade tur med vädret och eleverna som är asfaltsbarn fick en oförglömlig dag. En kollega till mig som var med sade vid ett senare tillfälle när vi var lätt småstressade att i nästa liv skulle hon bli en ko, men skyndade hon sig att tillägga, hon skulle bo på KC Ranch!

Etiketter:

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det har fått dispens från att behöva bygga ligghallar. Du får det att låta som om KC Ranch skulle behöva läggas ned helt och hållet. Så är inte fallet.

4:57 em  

Skicka en kommentar

<< Home