tisdag, juni 06, 2006

Förlåt Danmark

Jag skall kolla stavningen innan jag trycker på publish nästa gång!!!
Jag har varit och hälsat på mina föräldrar som bor utanför Degeberga, vilket inte ligger på Österlen trots många fastighetsmäklares beskrivningar. Jag har dock tagit lite turer ner på Österlen och tittat på äppelträden som blommar, det gör även rönnen, jag har hört att det blir antingen ett gott äppelår eller ett gott rönnbärsår, jag ser fram emot både rönnbär och äpplen till hösten, jag har även noterat en mängd lamm som gör att man hellre tänker på toapapper än grillning.
I Kivik hittade jag Himlas outlet, mycket textil och keramik, är osäker på vad deras priser ligger på i vanliga fall så jag vågar inte uttala mig om hur mycket nedsatt det vad. Jag köpte 2 handdukar. Mycket snyggt!!
I Södra Mellby ( jag tror att det heter så ) finns ett konsthantverks kooperativ som heter KAOS. De håller till i gamla skolan, tillsammans med bla en restaurang och en antikaffär, jag skulle titta på "spede tröjor" men hittade även jättefina dricksglas, som jag inte köpte men som jag skall hålla i minnet för en framtida födelsedag.
I den här byn finns även det bageri som gör en fantastisk kavring. De gör annat gottbröd också!
Hemma hos mina föräldrar grillade vi lamm, åt en förrätt med Österlensparris, rökt lax och en dressing, lammpate och ugnsstekt fisk från Vombsjön, jag är osäker på vilken sort det var. Mamma gör det jättegott och enkelt. Fisken är hel och hon fyller den med fräst svamp och lök, lite hackade tomater och persilja, dill och ev lite andra örter. Sen löser hon upp fiskbuljong i grädde och häller det i formen, lite ströbröd på fisken och så in i ugnen.
Det här med att inte känna lukter är jobbigast när man äter ihop med andra, eftersom man då förväntas kommentera maten.
Ikväll skall jag göra det lätt för mig, jag har köpt Pita som inte är små ihåliga bröd utan en slags paj från Balkan, min är fylld med ost, men det finns även med spenat och potatis. Jag köper mycket få saker som hel eller halvfabrikat men detta köper jag färdigt. Härom veckan fick jag för mig att köpa Valios vaniljsås på en sån där liten behändig flaska som man kan köpa grädde i också.
Jag skall inte uttala mig om smaken men konsistensen påminde mig om målarfärg! Tilläggas skall att jag tycker mycket illa om marsansås, klarar inte riktigt av att vara i samma rum som den pga lukten

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

vad e det med ditt luktsinne?marsansasen funkade ju....(eller inte da, eftersom du inte gillade lukten..var det sa?)

12:03 fm  

Skicka en kommentar

<< Home