måndag, maj 29, 2006

Zucchiniplättar

För många år sedan hade jag och min dåvarande sambo en kolonilott där vi bla odlade zucchini. Alla som odlat zucchini vet att detta sätter igång ett evigt letande efter recept för det är ju synd att maten förfars...
Jag hittade ett recept på latkes i en amerikansk tidning, latkes är en judisk rätt och tillagas egentligen på potatis och är ungefär som rårakor och äts till Hannuka. De steks i olja och detta har något symboliskt med jungfruarna som väntade på något och fick lampoljan att räcka i 7 dagar fast det egentligen bara skulle räckt i en. Är det någon som har mer adekvat information om detta lämna gärna en kommentar!
Dessa zucchiniplättar var goda men svåra att få att hålla ihop så när Nigella gjorde zucchiniplättar i sommarserien var jag tvungen att testa hennes recept och de är suveräna. De innehåller bla fetaost som ger en god sälta. Mina elever pratar alltid om vit ost och frågar om jag ätit detta, vilket jag inte har, så för ett tag sen köpte jag en stor glasburk med vit ost, den var jättefint flätad men ettersalt så jag insåg att den var tvungen att blandas upp och det funkar i plättarna men har inte samma fina konsistens som fetaosten får.
När jag beklagade mig för en elev om den vita osten fick jag veta att jag skulle köpt den i blå förpackningen, så nu måste jag köpa den. Jag tror att det i alla fall är någon variant på fetaost i slutändan.
Nigellas zucchiniplättar är nu inne på andra dagen. Så här gör man:

700 g zucchini ca 4 st grovrives och får ligga i en handduk som suger lite vätska
5- 6 finhackade salladslökar
1 liten knippa persilja, hackad
1 kruka mynta, hackad
1 msk torkad mynta
1 tsk paprikapulver
2 dl vetemjöl
3 uppvispade ägg
200 g fetaost, skall egentilgen vara 250 men anpassad efter fpk

Allting blandas samman och stekes i olivolja. Pressa lime över när du skall äta. Mina ursprungliga latkes åt man gräddfil till, men lime är väldigt gott och uppfriskande.
Imorgon skall jag på stickcafé och då brukar jag äta där, nån sallad eller macka och eftersom det fortfarande är maj månad har de halva priset på glassen mm mm. Det är italienskt stuk på stället, heter Intermezzo och ligger vid Drottningtorget där man i augusti kan shoppa på bondens marknad...

Etiketter: ,

3 Comments:

Blogger Viktoria said...

Jag försökte kommentera igår men Blogger eller min dator krånglade så det blev inget. I alla fall - Nigellas zucchiniplättar har jag också sneglat på och efter att ha läst om dina lyckade försök ska jag absolut prova!

1:31 em  
Blogger Viktoria said...

En barndietistkollega berättade just att hon varit inne på min och din blogg och hittat detta recept. Hon använder det på barn som behöver proteinreducerad kost. Man vet aldrig var recepten hamnar...

11:30 fm  
Blogger Karin said...

Jag lagade det hemma hos min bror i somras och min tioårige brorsons kommentar var, gott men inte jättegott.

8:54 em  

Skicka en kommentar

<< Home